Over ons

Wie zijn we?

De Food Market Research Hub is een onderzoeksplatform binnen de Vakgroep Landbouweconomie van de Universiteit Gent. Ons werk richt zich op het begrijpen van de besluitvormingsprocessen van consumenten, bedrijven, beleidsmakers en andere stakeholders in de agrivoedingssector.

We passen een interdisciplinaire aanpak toe om te onderzoeken:

Hoe consumenten voedselkeuzes maken, beïnvloed door factoren zoals smaak, emoties, gewoonten, gezondheid en duurzaamheidskwesties.

Hoe bedrijven en beleidsmakers beslissingen nemen over voedselinnovaties, waaronder de adoptie van nieuwe technologieën en het vormgeven van marktstrategieën en regelgeving.

Hoe de voedingsindustrie de aantrekkelijkheid, marktacceptatie, gezondheid en duurzaamheid van producten kan verbeteren met behulp van datagedreven inzichten en onderzoek.

Onze missie

Wij streven ernaar:

De kloof te overbruggen tussen consumentengedrag, voedselinnovatie, marketing en beleidsacties.

Duurzame, voedzame en aantrekkelijke voedingsmiddelen te ondersteunen.

Bedrijven en beleidsmakers te helpen bij het nemen van geïnformeerde, evidence-based beslissingen.

Door samenwerking met industriële partners, onderzoekers, beleidsmakers en consumenten – in lijn met het quadruple helixmodel – genereren we inzichten die bijdragen aan een duurzamer, innovatiever en consumentgerichter voedselsysteem. Met deze gezamenlijke aanpak overbruggen we de kloof tussen wetenschap, beleid, bedrijfsleven en samenleving en zorgen we ervoor dat voedselinnovaties beter aansluiten bij zowel marktbehoeften als maatschappelijke verwachtingen.

📌Wil je samenwerken? Laten we samen de toekomst van voedsel vormgeven!